Подушка безпеки: як влаштована і принципи її роботи

Зображення з сайту zr.ru

21 століття – час вдосконалення техніки і пошуку ідеального механізму, здатного відповідати на наші запити. Але найважливішим питанням є здоров’я людини, адже збої, які дають автоматизовані системи, найчастіше небезпечні для життя. Система пасивної безпеки винайдена спеціально з метою зменшення і запобігання числа травм, отриманих під час аварій. Airbag і ремені безпеки – елементарні запобіжні заходи, проте вони врятували мільйони людських життів і їх пристрій надалі вдосконалюється. У цій статті ми детально розповімо про те, як створювалися перші системи пасивної безпеки, якими вони бувають і як працюють.

Трохи історії

Першими прототипами сучасної системи пасивної безпеки були повітряні мішки, вони встановлювалися в літаках в 40-х роках минулого століття. Уже пізніше американець Аллен Брід змінив пристрій ейрбегамі, додавши нову робити – спеціальний сенсор, який активує механізм її роботи при аваріях.

Зображення з сайту bezopasnost-tv.ru

Після низки смертельних випадків в 1970-х роках, пристрій ейрбегамі переглядалася і удосконалювалося.

Принцип дії подушки безпеки

Коли машина стикається з перешкодою, автоматично спрацьовують датчики, керуючі шторками безпеки. Наявність датчиків і їх розташування залежать від моделі машини. Зазвичай реєстратори зіткнень знаходяться близько водійського і переднього пасажирського сидінь, близько дверей і в задній частині автомобіля. Ознаки зіткнення, зареєстровані сенсором, перехоплюються автоматизованим блоком контролю над системою. Блок не дозволяє «викинути» подушку безпеки, якщо не був пізнаний аварійний випадок зіткнення (виняток становлять випадки наїзду на бордюр, прямий удар в лобове скло).

Якщо блок пускає електричний імпульс в газогенератор системи, то вистрілює пиропатрон. Після зробленого пострілу всередині газогенератора згорає натрієва кислота, а азот, що виділяється в процесі горіння, викидає Airbag. Вона розкривається при аварії, якщо машина рухалася зі швидкістю понад 20 км / год.

Які бувають подушки безпеки

  • Фронтальні подушки безпеки
    Всього фронтальних шторок дві – одна захищає від травм водія, інша пасажира, який сидить на передньому сидінні. Перша встановлена ??в кермі, а друга вбудована в передню панель автомобіля. Передбачені ці ейрбегамі для захисту голови і шиї від пошкоджень під час аварії.

Зображення з сайту sergievgrad.ru

  • Передні бічні подушки безпеки
    Цей вид знаходиться в корпусі передніх сидінь і служить для захисту торсу і грудної клітини. При наявності таких подушок важливо підбирати правильні чохли на сидіння, тому що нетестірованной можуть не дозволити механізму розкритися, що в гіршому випадку може привести до його вибуху. У деяких моделях ейрбегамі вбудовані в передні двері і служать для захисту при різкому ударі в бік кузова.
  • Колінні подушки безпеки
    Цей вид подушок розроблений компанією Kia, всього їх дві – одна захищає нижні кінцівки сидить за кермом, інша охороняє від перелому і ударів ноги пасажира, який сидить спереду. Як правило, такі ейрбегамі встановлюються тільки на моделі автомобілів преміум-класу.

Зображення з сайту autofixa.ru

  • Головні подушки безпеки
    У народі ці подушки називають «шторками». Розташовані вони з внутрішньої сторони прямо під дахом автомобіля над місцями сидінь пасажирів. Цей вид служить для захисту голови і шиї пасажирів від травм.
  • Ремінь безпеки з вбудованою подушкою безпеки. Створено для запобігання травм черевної порожнини в процесі зіткнення.

Незалежно від виду ейрбегамі, головним критерієм її успішної роботи є якість матеріалу і оригінальність (т. Е. Сумісність з маркою і моделлю автомобіля). У 80% випадків дешеві шторки безпеки розкриваються не до кінця або вибухають, завдаючи тим, хто сидів всередині автомобіля людям ще більшої шкоди.

Умови виключення подушок безпеки

Національною адміністрацією з безпеки дорожнього руху було висунуто пропозицію про оснащення кожної машини ейрбег. У 1984 р в США випущений закон, згідно з яким всі машини повинні бути обладнані шторками безпеки або автоматичними ременями. Однак уже в 1997 році Національним управлінням з безпеки руху автотранспорту було видано указ про обмеження використання шторок безпеки для запобігання смертельних випадків або травм, отриманих через високу потужності викиду.

Зображення з сайту murrayguari.com

Даний документ регламентує розміщення спеціальних пристроїв в автомобілях з метою захисту дітей, вагітних жінок і людей, пропорції тіла яких відрізняються від стандартних тестованих моделей. В такому випадку встановлюються ейрбегамі зниженою кінетичної енергії. Потужність розкриття таких подушок приблизно на 25-30% менше, ніж звичайних, але, при цьому, якість їх дії не знижується.


Це цікаво

В кінці 1990-х років в указ було внесено доповнення, згідно з якими виробників зобов’язали встановлювати спеціальні важелі, які відключають Airbag або несуттєво змінюють їх стан.

Є можливість зміни стану однієї або декількох подушок, якщо пасажир або водій мають певні протипоказання.

Перелік умов, за наявності яких можливе виключення системи пасивної безпеки:

  • Якщо у водія або пасажира є медичні показання, що містять загрозу нанесення шкоди здоров’ю від викиду подушки, і якщо це небезпечніше неспрацьовування, тобто можливість відключення механізму.
  • Подушка водія відключається при неможливості зайняти безпечну позицію під час використання транспортного засобу (відстань між людиною і системою пасивної безпеки в закритому стані, має бути не менше 25 см).
  • Ейрбег пасажира відключається, якщо користувачі машини перевозять дитини в дитячому кріслі на передньому сидінні, а в машині немає задніх сидінь, або вони не пристосовані для установки і фіксації крісла.

Є інша ситуація, яка припускає можливість відключення пасажирської подушки, – якщо пасажиром буде дитина у віці від 1 року до 12 років на передньому сидінні за кількох умов. Перша умова – якщо потрібно часта перевірка стану здоров’я дитини, друге – відсутність задніх сидінь в машині, третє – недостатня кількість місця на задніх сидіннях, внаслідок чого – вимушене використання переднього пасажирського.

Зображення з сайту hyundai-club.kiev.ua

У будь-якому випадку, активність шторок безпеки водія обов’язкове, якщо відстань між тулубом і кермом становить 25 см. Якщо з яких-небудь причин такий стан неможливо, то пристрій слід вимкнути з метою запобігання нанесення шкоди здоров’ю. Перелік умов, при яких допускається виключення водійської подушки безпеки: вагітність, кардіостимулятор, ангіна, недавня операція на хребті, астма, артрит, остеопороз, емфізема, похилий вік водія або носіння окулярів.

«Розумні» подушки безпеки

Прогрес не стоїть на місці, саме тому інженери прагнуть удосконалити систему пасивної безпеки. На даний момент, тестуються моделі, які здатні самостійно регулювати обсяг розкриття. Це залежить від кількості людей, що сидять в автомобілі. Зустрічаються ейрбегамі, здатні самостійно розраховувати оптимальну швидкість і силу роботи, враховуючи температуру всередині машини і положення ременів безпеки. Багато подушки безпеки здатні самостійно стежити за своїм робочим станом, і якщо є загроза неспрацьовування, на спеціальному сенсорі з’являється сигнал, який свідчить про несправність.

Дії зі спрацювали подушками безпеки

Для контролю стану системи діючих подушок безпеки використовується програма моніторингу, яка є складовою бортового комп’ютера автомобіля. Коли відбувається запалювання, загоряється спеціальна лампочка і горить приблизно 10 сек, якщо вона не горить, горить постійно або загоряється в дорозі, це свідчить про проблеми в механізмі. Категорично забороняється самостійно досліджувати причини несправності подушки безпеки, в такому випадку слід звернутися до фахівців, які проведуть детальний аналіз системи.

Зображення з сайту sovet-kopilka.ru

Безумовно, на стан шторок безпеки необхідно звертати увагу – регулярно перевіряти індикатори на сенсорі, а при їх загорянні негайно звернутися в автосервіс для ремонту.


Це важливо

Airbag потребує ремонту не тільки в разі одноразової розкриття, а й при перегріванні передній панелі автомобіля.

Для коректного функціонування подушок безпеки мало провести заміну використаних деталей на нові і сертифіковані, необхідно зробити перереєстрацію механізму в програмному забезпеченні автомобіля, прив’язавши нову установку до бортового комп’ютера.

Подушки безпеки для пішоходів

У наш час інженери займаються розробкою систем пасивної безпеки і для пішоходів. Такі шторки безпеки розташовані з зовнішньої сторони автомобіля, в районі вітрового скла. За статистикою, близько 85% смертей пішоходів під час аварій відбувається від удару головою об передню частину автомобіля. Подушки, розташовані з зовнішньої сторони, розкриваються, якщо спеціальні датчики зафіксували удар ззовні. Деякі системи оснащені програмою «Виявлення пішохода» і пов’язані з комп’ютером, які аналізують дані про знаходяться попереду машини людях. Під час зіткнення спрацьовує механізм, що відкриває капот і викидає Airbag для запобігання можливих травм пішоходів.


Це цікаво

Швейцарські інженери Анна Хаупт і Тереза ??Алстін працювали над створенням спеціальних подушок безпеки для велосипедистів. Це засіб захисту автоматично спрацьовує в разі падіння, захищає голову і шию від пошкоджень. Таке пристосування має швидкість розкриття 0.1 сек, завдяки чому вона за показниками спрацьовує як якісний шолом.

Важливо пам’ятати, що система пасивної безпеки складається не тільки з подушки, а й з ременя, але якщо він не пристебнутий, удар повітряної шторки може виявитися занадто сильним і нанести додаткові травми. Однак наявність цих елементів в автомобілі не є дозволом на екстремальну і неакуратну їзду. Будьте обережні і не ризикуйте зайвий раз, адже найкраща система безпеки – ваша уважність і взаємоповага на дорогах.